Amazon Web Services
managed services
TC2

Menedzselt szolgáltatások a felhőben

2023.04.11.
gyorgy.akos

A menedzselt szolgáltatások számos előnyt kínálnak az IT-infrastruktúrát, platformot vagy alkalmazáskezelést optimalizálni kívánó vállalkozások számára. Költségoptimalizáltan és hatékony módon biztosíthatnak erőforrásokat a vállalkozások informatikai szolgáltatásainak kezelésére, miközben javítják a biztonsági szintet.

A menedzselt szolgáltatások jelentősége az informatikában az infrastruktúra, a platform és az alkalmazások terén 

A menedzselt szolgáltatások a vállalat informatikai infrastruktúrájának, platformjának vagy alkalmazásainak karbantartásával és kezelésével kapcsolatos felelősség kiszervezését jelentik egy külső szolgáltató részére. Ez jól láthatóan egyre népszerűbbé válik a különböző méretű vállalkozások körében, mivel számos olyan előnyt kínál, amelyet a hagyományos IT-támogatási modellek nem biztosítanak. 

A menedzselt szolgáltatások néhány előnye az informatikában, az infrastruktúrára, a platformra és az alkalmazásokra vonatkoztatva 

Fokozott hatékonyság 

Az IT-szolgáltatások kezelésének kiszervezésével a vállalkozások felszabadíthatják belső IT-csapatukat, hogy más stratégiai kezdeményezésekre összpontosíthassanak. Ez lehetővé teszi számukra, hogy maximalizálják az egyéb területeken szükséges erőforrásaikat és növeljék az általános hatékonyságot. 

Emelt szintű biztonság 

A menedzselt szolgáltatást nyújtók (MSP-k) alaposabban ismerik a legújabb biztonsági fenyegetéseket és azok mérséklésének lehetőségeit. Proaktív felügyeletet és karbantartást, hibakezelést és rendszeres biztonsági frissítéseket tudnak nyújtani, hogy a vállalat infrastruktúrája, platformja vagy alkalmazásai mindig megfelelő biztonságosban legyenek. 

Csökkentett költségek 

A menedzselt szolgáltatások költséghatékony megoldást jelenthetnek a vállalkozások számára az IT-szolgáltatások kezelésére. Az MSP-k általában átalánydíjat vagy felhasználónkénti díjat számítanak fel, mely modell általában olcsóbb lehet, mint egy teljes munkaidős, sokszor három műszakos IT-csapat alkalmazása. 

Skálázhatóság 

A menedzselt szolgáltatások tartalma, a menedzselt termékek és szolgáltatások köre a vállalkozás növekedésével vagy az üzlet igényeinek változásával együtt növelhető vagy csökkenthető. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozások szükség szerint könnyen hozzáadhatnak vagy eltávolíthatnak szolgáltatásokat, így a menedzselést végrehajtó csapat szakmai összetétele és létszáma is folyamatosan változhat anélkül, hogy a vállalkozásoknak aggódniuk kellene a további alkalmazottak felvételének vagy elbocsátásának költségei és logisztikája miatt. 

Szakértelem 

A menedzselt szolgáltatók a területük szakértői, akik a legújabb technológiákra vonatkozóan nagyon mély szakmai ismeretekkel rendelkeznek és a legjobb gyakorlatok használata is napi rutin számukra. Olyan készségek és szakértelem széles skálájához biztosíthatnak hozzáférést a vállalkozások számára, amelyek házon belül nem feltétlenül állnak rendelkezésre, sőt a napi gyakorlatot tekintve csak igen ritkán. 

A menedzselt szolgáltatások tehát számos előnyt kínálnak az IT-infrastruktúrát, platformot vagy alkalmazáskezelést optimalizálni kívánó vállalkozások számára. Költségoptimalizáltan és hatékony módon biztosíthatnak erőforrásokat a vállalkozások informatikai szolgáltatásainak kezelésére, miközben javítják a biztonsági szintet. 

Az MSP helye, szerepe a felhőalapú számítástechnika használata esetén 

Amikor az ügyfelek a felhőbe költöznek, vagy az újabb vállalatok csak felhőalapú környezeteket és megoldásokat használnak, az MSP igénye ugyanúgy felmerül. 

Ahogy egyre több vállalkozás tér át a felhőre, a menedzselt szolgáltatók egyre fontosabbá válnak. Valójában az MSP-ket gyakran a legfontosabb partnerként tekintik azon vállalatok számára, amelyek nagymértékben támaszkodnak a felhőalapú környezetekre és megoldásokra. 

Néhány ok, amiért az MSP-k olyan fontosak a felhőalapú környezetek számára 

Szakértelem  

Sok vállalat nem rendelkezik a felhőalapú környezetek és megoldások hatékony kezeléséhez szükséges szakértelemmel. Az agilis üzleti igények sokszor nagyon gyors fejlesztéseket tesznek szükségessé, ezek gyors kielégítése, támogatása manapság a felhős technológiák használatával érhető el leggyorsabban, leghatékonyabban. A hirtelen változásokhoz, növekedéshez hasonlóan dinamikusan kellene kitanítani a meglévő alkalmazottakat vagy bővíteni a létszámot. Ez szinte lehetetlen. Az MSP-k ezzel szemben megfelelő személyzettel, rugalmasan tudnak reagálni, széles körű tapasztalattal rendelkeznek a felhőalapú infrastruktúra, platformok és alkalmazások kezelésében. Ismerik a felhős környezetek kezelésének legjobb gyakorlatait, és értékes betekintést és útmutatást nyújthatnak a felhőalapú környezetüket optimalizálni kívánó vállalkozásoknak. Nem kétséges, hogy a mai dinamikus környezet időnyomása mellett mit választanak. 

Skálázhatóság 

A felhő egyik legfontosabb előnye a skálázhatóság. A gyorsan növekvő felhőalapú környezet kezelése azonban megfelelő erőforrások nélkül kihívást jelenthet a vállalkozások számára. Az MSP-k segíthetnek a vállalkozásoknak abban, hogy felhőalapú környezetüket az igényeiknek megfelelően méretezzék, anélkül, hogy az infrastruktúrák és platformok kezelésének bonyolultsága miatt kellene aggódniuk. 

Biztonság 

A felhőalapú környezetek bár magas biztonsági és szabályozottsági szintet képviselnek, mindemellett is sebezhetőek lehetnek az olyan biztonsági fenyegetésekkel szemben, mint az adatvesztések és a kibertámadások. Az MSP-k széleskörű tapasztalattal rendelkeznek a felhőbiztonság kezelésében, és a vállalkozások számára biztosítani tudják a felhőalapú környezetük védelméhez szükséges szakértelmet és eszközöket. 

Költséghatékonyság 

A felhőre való áttérés költséges lehet, és sok vállalkozás keresi a költségcsökkentés lehetőségeit. Az MSP-k segíthetnek a vállalkozásoknak optimalizálni felhőalapú környezetüket a költségek csökkentése és a hatékonyság maximalizálása érdekében. Ez olyan dolgokat foglalhat magában, mint a felesleges erőforrások azonosítása és a költségcsökkentő intézkedések végrehajtása. 

Az MSP-k kritikus fontosságúak azon vállalkozások számára, amelyek nagymértékben támaszkodnak a felhőalapú környezetekre és megoldásokra. A vállalkozások számára biztosítani tudják a felhőalapú környezetek hatékony kezeléséhez szükséges szakértelmet, skálázhatóságot, biztonságot és költséghatékonyságot. 

Az AWS MSP általi támogatásának alapja a Well-Architected Framework módszertan 

A Well-Architected Framework (WAFW) pillérein alapuló folyamatos optimalizálási tevékenységek, amelyek többnyire proaktívan segítenek a környezetek optimális állapotban tartásában, alapvető fontossággal bírnak az MSP tevékenységeinek megfelelő ellátásában. 

Az AWS használatára javasolt MSP-módszertan, a WAFW igen hatékony megközelítés a felhőalapú környezetek kezelésére, mivel a Well-Architected Framework öt pillérére összpontosít: működési kiválóság, biztonság, megbízhatóság, teljesítményhatékonyság és költségoptimalizálás. 

A WAFW módszertan néhány előnye 

Proaktív optimalizálás 

A Well-Architected Framework pillérein alapuló folyamatos optimalizálási tevékenységek biztosítják, hogy az AWS-környezeteket proaktívan optimalizálják a teljesítmény, a biztonság és a költséghatékonyság szempontjából. Ez a megközelítés segít azonosítani a potenciális problémákat, mielőtt azok komoly problémává válnának, ami megbízhatóbb és hatékonyabb felhőalapú környezeteket eredményez. Hasonlóan fontos, hogy a felesleges erőforrásokat, szolgáltatásokat idejekorán felfedjük. Az AWS-környezetek folyamatos figyelemmel kísérésével és költségoptimalizálásával a vállalkozások biztosíthatják, hogy a lehető legtöbb értéket kapják felhőbefektetéseikből. 

Legjobb gyakorlatok 

A Well-Architected Framework az AWS legjobb gyakorlatain alapul, és átfogó irányelveket biztosít a felhőalapú környezetek kiépítéséhez és kezeléséhez. Ezen irányelvek betartásával a vállalkozások biztosíthatják, hogy AWS-környezeteik biztonságosak, megbízhatóak és teljesítőképesek legyenek, miközben optimalizálják a költségeket is. 

Automatizálás 

Az automatizálás az MSP-módszertan kulcsfontosságú eleme. Az olyan folyamatok automatizálásával, mint a felügyelet és a jelentéskészítés, és az ezekhez szükséges információk automatikus gyűjtése (alert-ek, log-ok, metrikák, költségek …) a vállalkozások időt és erőforrásokat takaríthatnak meg, miközben biztosítják, hogy AWS-környezeteik optimálisan működjenek. 

Az AWS használatára javasolt MSP-módszertan a WAFW pillérein alapuló folyamatos optimalizálási tevékenységekkel rendkívül hatékony megközelítést jelent a felhőalapú környezetek kezelésére. Az AWS-környezetek proaktív optimalizálásával a teljesítmény, a biztonság és a költséghatékonyság szempontjából a vállalkozások biztosíthatják, hogy felhőbefektetéseik maximális értéket képviseljenek. 

A magyar AWS felhasználók és vállalatok és az MSP szolgáltatások hazai igénybevétele 

Több oka is van annak, hogy miért érdemes a magyar AWS-felhasználóknak és vállalatoknak MSP-szolgáltatásokat igénybe venniük, és miért kényszerülhetnek rá jobban, mint nyugat-európai vagy amerikai társaik: 

A házon belüli szakértelem hiánya 

Sok magyar vállalatnál hiányozhat a felhőalapú környezetek hatékony kezeléséhez szükséges házon belüli szakértelem. Az MSP-szolgáltatások igénybevételével olyan készségek és szakértelem széles skálájához férhetnek hozzá, amelyek házon belül nem feltétlenül állnak rendelkezésre. Nyilván a hazai felhős ismeretek elterjedtsége lényegesen szerényebb a nyugat-európai, vagy amerikai vállalatok kollégáinál tapasztalhatónál. 

Skálázhatóság 

Sok magyar vállalat szintén gyorsan növekszik, és gyorsan kell skáláznia felhőalapú környezetét. Az MSP-k segíthetnek ezeknek a vállalatoknak abban, hogy felhőalapú környezetüket az igényeiknek megfelelően skálázzák, anélkül, hogy az infrastruktúra kezelésének bonyolultsága miatt kellene gondban lenniük. 

Biztonság 

A kiberbiztonsági fenyegetések világszerte egyre nagyobb gondot jelentenek a vállalatok számára, és ez alól a magyar vállalatok sem kivételek. Az MSP-k széleskörű tapasztalattal rendelkeznek a felhőbiztonság kezelésében, és a magyar vállalatok számára is biztosítani tudják a felhőalapú környezetük védelméhez szükséges szakértelmet és eszközöket. E területen a szakmai ismeretek hiánya jelentős kockázattal járhat. 

Költséghatékonyság 

A magyar vállalatok többsége a szerényebb feltőkésítés okán különösen költségérzékeny, ezért mindig keresik a költségcsökkentés módjait, miközben optimalizálják felhőalapú környezetüket. Az MSP-k segíthetnek ezeknek a vállalatoknak optimalizálni felhőalapú környezetüket a költségek csökkentése és a hatékonyság maximalizálása érdekében. 

Megfelelően kialakított architektúrák 

Az MSP-k segíthetnek a magyar vállalatoknak kihasználni a Well-Architected Framework előnyeit, amely átfogó iránymutatást nyújt a felhőalapú környezetek kiépítéséhez és kezeléséhez. Ezen irányelvek betartásával a magyar vállalatok biztosíthatják, hogy AWS-környezeteik biztonságosak, megbízhatóak és megfelelően teljesítőképesek legyenek, miközben a költségeket is optimalizálják. 

Az MSP-szolgáltatások tehát jelentős előnyöket nyújtanak a magyar AWS-felhasználók és -vállalatok számára is, többek között a szakértelemhez való hozzáférést, a skálázhatóságot, a biztonságot, a költséghatékonyságot és a legjobb gyakorlatokat biztosítva. 

A TC2 tapasztalata a hazai mindennapokban 

Jelenleg közel negyven ügyfél veszi igénybe a TC2 menedzselt szolgáltatásait (TC2MS). Ezek több mint 90%-a magyarországi ügyfél, az alábbi megállapítások ezen szegmensre vonatkoznak. 

A felhőszolgáltatás megjelenésének oka 

Két nagyobb csoport van. Az egyik csoportnál a felhő előtt is kevésbé jelentős, vagy jelentős informatikával rendelkeztek, ezeket pedig kisebb vagy nagyobb létszámú informatikai csapat támogatta. Nagyobb részt felhőben értelmesen futtaható megoldások kifejlesztésére vagy beszerzésére került sor, kisebb részt a meglévő környezetek fokozatos „áttelepítése” történik. 

A másik csoport az új céget grundolók, és a startupper-ek, ahol nem volt meglévő informatika, és az új cég az informatikai hátterét már egyértelműen csak és kizárólag felhőben kívánja megvalósítani. 

Közös jellemző, hogy az igény mögötti üzleti döntések hirtelen jellennek meg, hiszen az üzlet már évek óta azt hallja, hogy az informatika többet nem akadály, agilitása soha nem látott magaslatokban van a felhős technológia segítségével. 

Miért merül fel hangsúlyozottabban a támogatás igénye? 

Az előzőekben említett agilitás a legtöbb szempontot figyelembe véve igaz is. Az üzleti igények gyors lefordítására, a digitális transzformáció elindítására belső és külső erőforrásokkal többnyire összeáll a csapat. Még a szükséges felhős infrastruktúrát és platformot is megcsináltatják külső szakértő céggel, például a TC2-vel. Amennyiben e feladatok esetén erőforráshiány lenne, maximum csúszunk, a projekt késik, de valami csak lesz. Azzal nem nagyon számolnak az ügyfelek, hogy ezek a megoldások bizony hosszan velünk maradnak, teljes életciklusuk alatt igénylik a törődést. De ki, mivel törődjön? Az alkalmazás még rendben van, a fejlesztők, akár külsős, akár belső, hajlandók a támogatásra. Mi legyen az infrastruktúrával, a platformmal? 

A hagyományos környezetek esetén beruházásként megvettük a „vasakat”, vagy 5 évig béreljük, az alapszoftvereket, köztesszoftvereket is kifizettük egy összegben, vagy éves előfizetéssel, utóbbiakat néha frissítjük – elsősorban biztonsági okokból-, de nagyon nem nyúlunk hozzá. Pénz a bővítésekre ritkán van, degradációnak nincs értelme, spórolni nem tudunk. „Beállt” rendszer, ne nyúljon hozzá senki, és többnyire nem is nyúlnak hozzá. A támogatás szinte 100%-ban a hibaelhárításra korlátozódik. 

Ezzel szemben a felhős rendszereknél, ahogy az előzőekben már írtuk, az élet folyamatosan változik. Azért változik folyamatosan, mert szinte minden szempontból optimalizálni lehet a pillanatnyi helyzethez, ez pedig azt jelenti, hogy maximalizálni tudom a felhős infrastruktúra és platform előnyeit. 

Folyamatosan figyeljük a tényleges használatot és ehhez hangoljuk a használt környezetet. A mai megoldások jelentős részénél ezt nagyon hatékonyan végezhetjük az Infrastructure as Code (IaC) használatával, ráadásul mindezt automatikusan. De az AWS is folyamatosan küld olyan tájékoztatásokat (notification), amelyben felhívja a figyelmet ésszerű változtatási lehetőségekre, korszerűbb, nagyobb teljesítményű megoldásokra, melyek esetleg lényegesen olcsóbbak is. Ezen módosítások egy jelentős része ráadásul az üzletmenet zavarása nélkül is megoldható, “on the fly”. Nyilván még szerencsésebb a helyzet, amennyiben ezen változtatásokat az alkalmazás is támogatja, nem kell ablakot kérnünk, hanem automatikusan követi a változtatásokat az alkalmazás is. Mindez hihetetlen hatékony megoldásokhoz vezethet, amelyeket érdemes kihasználni.  

Az emberi tényező 

Ahhoz, hogy az előbbiekben leírt hatékony működést a teljes életciklusban meg tudjuk élni, az üzemeltetéshez és a támogatáshoz értő szakembergárdára lenne szükség. Arról nem beszélve, hogy munkakörönként ez az ITIL előírások szerint, 7/24 órás támogatási szerződés esetén, 5 főt jelent. 

Azok a cégek, ahol hagyományos IT támogató csapat van, hagyományos IT tudással, az új technológiát, a megoldásokat (például IaC) nem ismerik. A csapat tudásszintjének az emelése messze nem tud olyan agilis lenni, mint az üzlet és az azt segítő felhős megoldás. Hónapok, évek, mire olyan szintre kerül egy szakember, hogy felelősséggel, 7/24 órában figyelemmel tudja kísérni a rábízott rendszert és adott esetben önállóan be is tudjon avatkozni. Az általános informatikushiányon túl a hagyományos IT-t használó cégek nem vonzók az ifjú informatikusoknak, arról nem beszélve, hogy az üzemeltetés se az elsőszámú presztízs munkakör. A felhős környezetet igénylő alkalmazás szállítói pedig elzárkóznak a platformok támogatásától, amikor az ügyfél logikusan erről érdeklődik. 

Az új cégek, a startupper-ek különösen a megoldásra, az általuk fejlesztett alkalmazásra koncentrálnak. Korai szakaszban, amikor a minimális, még alacsony költségszintű architektúra ellátja a feladatát, a cégeknél meglévő full-stack személyzet még hajlandó valamilyen támogatásra, bár leginkább csak munkaidőben. Ahogy a rendszer növekszik, használata kiszélesedik, egyre emelkednek a költségek, már három műszakos az igény, megáll a tudomány és nincs gazdája a feladatnak. A full-stack fejlesztőket általában nehéz ilyen munkára rávenni, pedig szakmailag rendelkezhetnek megfelelő tudással. 

A megoldás 

A szakemberhiányra legmegfelelőbb megoldás itt is a kiszervezés lehet, azaz a külső menedzselt szolgáltatás igénybevétele. A korábbiakban is említettek szerint nem kérdés, hogy a megfelelő szakmai tudás, a tapasztalat megléte, valamint költségek szempontjából is lényegesen hatékonyabb egy ilyen szolgáltatás használata. Ezt a TC2 ügyfeleinek közel 100%-a is így gondolja. Ahol a TC2 tervezte, implementálta a felhős platformot, ott gyakorlatilag mindenhol ránk bízták az üzemeltetést és a támogatást is. Természetesen vannak olyan ügyfeleink is, akik az előzőekben írtak szerint a problémájukkal magukra maradtak és így keresték meg a TC2-t. Úgy látjuk, hogy mindazok, akik végül tőlünk igényelték a szolgáltatást, nagyon elégedettek. Vannak olyanok, akiknek 5-6 éve üzemeltetjük a rendszereiket, a többségnél gyakorlatilag meghibásodás nélkül. Nyilván ez jelentős részben köszönhető az AWS kiváló minőségű termékeinek és szolgáltatásainak, de ugyanilyen fontos a gondosan kialakított architektúra, a proaktív támogatás, mellyel elébe megyünk minden esetleges problémának.